„A jövő útjai…” 21. Országos szakmai konferencia – összefoglaló

2017. november 29

Immáron 21. alkalommal szervezte meg az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények Országos Egyesülete a Kiskőrösi EGYMI-vel karöltve szakmai konferenciáját.

November 22-én a már hagyományossá vált országos hírű rendezvényre 39 település 45 köznevelési intézményéből regisztráltak intézményvezetők, pedagógusok, gyógypedagógusok. A mottó ez alkalommal az „Együttműködés – Integráció – Esélyteremtés” volt, utalva a szegregált és integrált formában nevelt és oktatott sajátos nevelési igényű gyermekek jövőjéért érzett közös felelősség vállalásra.

  A program 9 órakor kezdődött bemutató órákkal. Óvodától, általános iskola alsó és felső tagozatán át a készségfejlesztő iskoláig vehettek részt az érdeklődők órákon/foglalkozásokon.  Ezek mellett mozgásfejlesztés, habilitáció és logopédiai terápia megtekintésére is lehetőség nyílt.  Az intézményben óvodától a felső tagozatig a Lépésről lépésre programmal történik a nevelő-oktató munka. A kooperatív tanulás, a projektoktatás, a tanulói portfólió mind olyan korszerű tanulásszervezési eljárás, amelyet biztonsággal és hatékonyan alkalmaznak az intézmény pedagógusai. Készségfejlesztő iskolában a kutyával asszisztált óra tartott nagy érdeklődésre számot.

 Aa plenáris előadások sorozata 10 órakor kezdődött. A SZÓLAM Alapfokú Művészeti Iskola pedagógusainak műsorát követően a vendégeket a Kiskőrösi EGYMI igazgatója Markó Ibolya, és az EGYMI Országos Egyesülete elnöke Dr. Benczéné Csorba Margit köszöntötte. Elnök asszony beszédében utalt az Egyesület által eddig elért eredményekre és a közös rendezvények közösségformáló hatására. A programot Vágó Ferencné a Kiskőrösi tankerületi Központ igazgatója nyitotta meg.

Első előadó a Klebelsberg Központ szakmai elnökhelyettes asszonya Hajnal Gabriella volt, aki a megújult intézményfenntartás mellett a hátrányos helyzetű gyermekek ellátásának fontosságáról szólt. Dr. Kiss László az EMMI szakszolgálati és gyógypedagógiai referense az utazó gyógypedagógiai ellátás aktuális kérdéseiről beszélt és hangsúlyozta az EGYMI-k együttnevelő tevékenységének erősítését. Dr. Zászkaliczky Péter az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar dékánja a gyógypedagógus képzés jelenkori kihívásairól szólt. Beszámolója alapján megtudhattuk, hogy már ebben a tanévben jelentősen nőtt a gyógypedagógiai hallgatók létszáma.   Az Oktatási Hivatal főosztályvezetője Dr. Szikora Ágnes a pedagógus minősítés és tanfelügyelet valamint az intézményi önértékelés aktuális kérdéseiről tartott előadást. 2018-ban várhatóan 3000 intézményi tanfelügyelet kerül majd lebonyolításra, ami összehangolt munkát kíván a szakértők és az intézmények részéről is. Bereczki-Fodor Enikő generációs és ifjúsági szakértő az x, y, z generációk sajátosságairól beszélt. A téma nagy érdeklődésre tartott számot, hiszen azon különbségek tudatában, amelyek az egyes generációkat jellemzik, hatékonyabb munkavégzés érhető el a szervezetekben.

A délután folyamán öt szekcióban folytatódott a munka. A „Halmozottan sérült tanulók ellátása fejlesztő nevelés-oktatás keretében” c. szakmai műhelyt Fazekas Tünde szomatopedagógus a vezette. A részvevők bepillantást nyerhettek Kecskeméti EGYMI Juhar Utcai Tagintézményében folyó magas színvonalon szervezett munkájába, ahol a halmozott sérüléssel élő gyermekek igazán családias körülmények között részesülhetnek ellátásban.  A” Készségfejlesztő iskola az esélyteremtés útján” c. műhelyt Puch Ildikó a Bajai EGYMI intézményegység-vezetője irányította. Országosan is nagy problémát jelent az értelmileg akadályozott fiatal felnőttek munkába állítása. Egy sikeres jó gyakorlat és a jól kiépített gyakorlóhely-hálózat bemutatásán keresztül a résztvevők hasznos tanácsokat kaphattak a készségfejlesztő iskolából kilépő fiatalok támogatásával, munkába állításával kapcsolatban. Az „Élményszerű tanulás digitális tananyagokkal” c. műhelyt Molnárné Tóth Ibolya okleveles SMART oktató, az Izsáki Táncsics Mihály Általános Iskola pedagógusa vezette. Az itt résztvevők szakmai segítséget kaptak a digitális tananyagok készítéséhez és kész tananyagokkal is gazdagodhattak. „Az utazó gyógypedagógiai ellátás az integráció szolgálatában” címmel Viedner Mónika  a Kiskőrösi EGYMI intézményegység-vezetője tartott műhely.Ennek keretében az aktuális problémák összegyűjtése mellet megoldási javaslatokat is megfogalmaztak és az integrációt támogató eljárásokat összegyűjtöttek a részt vevő kollégák. A „Békés iskolák – egy program, aminek kezdete van, de vége nincs” címmel Fazekasné Tatai Renáta és Schaffer István vezetett műhelyt. A program a napjainkban egyre több problémát okozó iskolai bántalmazásra kínál olyan megoldási lehetőséget, amely szervezeti szinten jelenthet megoldást és több szempontból is vonzó lehet a köznevelési intézmények számára. A műhelyekkel egy időben az EGYMI Országos Egyesülete közgyűlése is lebonyolításra került.