Beszámoló szakmai napról

2018. január 25

Január 24-én a Kiskőrösi EGYMI az EGYMI Országos Egyesületével közösen szakmai napot valósított meg, amelynek fókuszában az intézményben alkalmazott fejlesztő módszerek és eszközök álltak. A program során a résztvevők bemutató órákon/foglalkozásokon vehettek részt, ahol az intézmény által alkalmazott korszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazásába tekinthettek be.

A Lépésről lépésre program, a kooperatív struktúrák, a projektoktatás és az autista metodika alkalmazása esélyteremtő a sajátos nevelési igényű gyermekek szempontjából, hiszen általuk a minőségi nevelő-oktató munka valósulhat meg, ami a sikeres társadalmi integrációt szolgálja.

10 órától olyan előadások következtek, amelyek egy-egy speciális terület mindennapi munkájába engedtek bepillantást. Eszenyiné Suba Ildikó konduktor „A kisgyermekkori mozgásfejlődés fontossága” címmel a minél korábbi életszakaszban nyújtott segítség fontosságára hívta fel a figyelmet. Prezentációjában összefoglalta azokat a fejlesztési formákat és területeket, amelyek hangsúlyosan jelennek munkája során. A hallgatóság az elméleti ismeretek mellett konkrét gyakorlati segítséget is kapott a szakembertől. Szomor Viktória gyógypedagógus a Lépésről lépésre program felső tagozatra történt kiterjesztésének tapasztalatait osztotta meg. A rituálék, a tevékenység központok alkalmazása megfelelően támogatja a koopertív struktúrák alkalmazását, a projekt oktatást és a portfóliót. A pedagógusok lelki egészségének fontosságáról, a karbantartás lehetséges formáiról tartott előadást Benke Ferencné gyógypedagógus. A folyamatos szakmai megújulás, az új módszerek kipróbálása, a folyamatos önképzés által elkerülhető a napjainkban a pedagógusok körében egyre gyakoribb burnaut szindróma. A Kiskőrösi EGYMI-ben az autizmus spektrumzavarral küzdő gyermekek számára külön óvodai és iskolai csoport működik. Itt speciális autista metodika alapján folyik a nevelő-oktató munka. Az autizmussal élő személyek jelentős hányadánál a nyelvi fejlődés vagy egyáltalán nem alakul ki, vagy csak későn indul meg. Ennek következtében a gyermek nem tudja megfelelően kifejezni vágyait, szándékait és ennek a kommunikációs készségnek a hiánya vezethet sokszor a különböző viselkedési problémákhoz. Ebben az esetben a kommunikáció megsegítésére alternatív és augmentatív (helyettesítő, kiegészítő) kommunikációs eszközöket alkalmaznak: különböző tárgyakat, fényképeket, rajzokat, szimbólumokat, szóképeket. Kutyifa Anikó és Takács Ildikó autista szakirányon végzett gyógypedagógusok saját gyakorlati tapasztalataikat osztották meg a különböző kommunikációs és egyéb viselkedési problémák megoldása tekintetében. Az előadásukon elhangzottakat a térségben integráltan nevelt autizmussal élő tanulók ellátásban részt vevő utazó gyógypedagógusok hallgatták nagy számban. Az ebédet követően Fazekasné Tatai Renáta   a helyi Békítő team vezetője az iskolai agresszió és bántalmazás kezelésére, megelőzésére a Békés Iskolák programot mutatta be az érdeklődőknek. A program ismertetése mellett a Kiskőrösi EGYMI több mint egy éves gyakorlati tapasztalatait, eredményeit is megosztotta a hallgatósággal. Az új megközelítés, a szemlélők védelmezővé válása a pszichológiában és a pedagógiai gyakorlatban is újszerű. Magyarországon egyre több köznevelési intézmény lát lehetőséget a program bevezetésével egy békésebb biztonságosabb intézményi légkör kialakítására.