Kedves Kollégák!
A koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetben a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulók digitális munkarendje sokféle tapasztalatot, változásokat is hozott az iskolák életébe. Az SNI tanulókat nevelő-oktató iskolák a távtanításban sokféle megoldást alkalmaztak, az online kapcsolattartás különböző formáit, online alkalmazásokat, digitális pedagógiai módszereket, eszközöket a tanítási-tanulási folyamatban és sokan voltak, akiknek nem állt módjában a digitális technológia lehetőségeivel élni ebben a különleges helyzetben.
A digitális munkarend okozta változások, újként jelentkező igények a következő tanévre nagy hatással lesznek. A tapasztalatok értékelése különleges feladat elé állítja a pedagógusokat és az intézményvezetőket.
A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) a közelmúltban kidolgozott egy olyan visszajelző- és fejlesztő eszközt – Digitális Névjegy Rendszert (DNR) -, amely strukturáltan segít az intézményeknek átgondolni az elmúlt időszak tapasztalatait, azokat hogyan építhetik be a következő tanévek gyakorlatába, és miként alkalmazzák a digitális technológia nyújtotta lehetőségeket, amikor a tanulók visszatérnek az iskola falai közé. A DNR kérdőíveinek közös kitöltése, a kapott visszajelzések és javaslatok irányt mutathatnak az iskolának, hogy intézményi szinten mit és hogyan érdemes megtartani, fejleszteni a digitális megoldások világából.
A DNR fejlesztési folyamata a teszteléseket követően elérkezett a rendszer pilot kipróbálásához, amelybe a DPMK 500 intézmény bekapcsolódását várja.
A DNR pilotban való részvétel hasznos és fontos támpontot, segítséget adhat az SNI gyerekekkel, tanulókkal foglalkozó intézmények számára. Mind a különnevelő gyógypedagógiai, mind az együttnevelésben részt vevő intézmények DNR kitöltésének tapasztalatai az intézményi hasznosulás mellett fontos információkkal szolgálhatnak a fejlesztők számára a specifikus szempontok érvényesítésében.
Kérjük, lehetőségeitek szerint vegyetek részt a DNR pilot programban, valamint továbbítsátok a DNR kipróbálásának lehetőségét az együttnevelésben részt vevő többségi partner intézményeiteknek is.
A DNR pilotra való intézményi jelentkezés részletei az alábbi felhívásban olvasóhatók:
Együttműködéseteket, részvételeteket köszönjük!
Szeretnénk továbbá a figyelmetekbe ajánlani a DPMK oldalán korábban megjelent olyan módszertani javaslatokat, online alkalmazásokat, amelyek a jelenlegi időszakban, de a későbbiekben is segítségünkre lehet, szemezgetni lehet belőle a napi pedagógiai/gyógypedagógia gyakorlat színesítésére:
Üdvözlettel:
Kapcsáné Németi Júlia