Intézményünk a 2008/09. tanév óta tagja a magyarországi Ökoiskola hálózatnak, ez is bizonyítja, hogy az iskola minőségbiztosítási programjához illeszkedően a nevelőtestület fontosnak tartja a tanulók környezettudatos magatartásformáinak erősítését, az iskola pedagógiai programjában, helyi tantervében kiemelten képviseli a fenntarthatóság pedagógiai törekvéseit.
A mi ÖKO iskolánk
ISKOLÁNK ÖKOISKOLA
Intézményünk a 2008/09. tanév óta tagja a magyarországi Ökoiskola hálózatnak, ez is bizonyítja, hogy az iskola minőségbiztosítási programjához illeszkedően a nevelőtestület fontosnak tartja a tanulók környezettudatos magatartásformáinak erősítését, az iskola pedagógiai programjában, helyi tantervében kiemelten képviseli a fenntarthatóság pedagógiai törekvéseit.
Környezettudatosság a mindennapi működésben – eddig megvalósított, ill. folyamatban levő ökoiskolai programjaink, tevékenységeink
– Növények és állatok felelősségteljes gondozása, nevelése
- szobanövények az osztályokban, közösségi terekben
- kerti dísznövények – faültetési akciók, osztályfák, iskolafa, sziklakert, kerti tó kialakítása az udvaron, balkonládák az ablakokban
- iskolakert, tankert – zöldségek, fűszernövények termesztése
- gyógynövények, gyógyteák, fűszerek alkalmazása
- osztályokban, csoportokban állattartás (halak, teknős, csiga, hörcsög, tengeri malac, papagáj)
- „állatok világnapja „
- madárvédelem – madarász napok, madárgyűrűzés, madáretetés, odúk készítése, kihelyezése
– Környezettudatos magatartás, példamutatás
- tisztasági verseny az osztályok között
- energia, víztakarékosság osztályszinten
- természetes anyagok felhasználása tanítási órákon, napköziben, dekorációhoz, „ÖKO karácsonyfa”
- kézműves tevékenységek természetes anyagokkal – nemez, agyag, maradék textíliák, termések,
– Tudatos fogyasztói magatartás alakítása
- környezetbarát anyagok alkalmazása a mindennapokban
- egészséges táplálkozás megismerése
- egyszerű ételek, vitamindús saláták elkészítése
- kirándulások biokertészetbe,
- bio készítmények kóstolása
– Egészséges életmód, sportolás
- udvari játékok
- gyalogtúrák természetvédelmi területeken (Szűcsi erdő, Fenyves erdő) „gyaloglónap”
- kerékpártúrák (Csukás tó, Vadkerti tó, Kolon tó)
- kirándulások nemzeti parkokba (Bócsa ősborókás, Császártöltési láp, Kolon tó)
- táborozások, erdei iskolák szervezése
– Hulladékgazdálkodás
- szelektív hulladékgyűjtés osztályszinten – műanyag palackok, kupakok gyűjtése, őszi elem és elektromos kisgép gyűjtő verseny
- szemétgyűjtési akciók hetente a környéken
- hulladékok kreatív feldolgozása – vetélkedő az újrahasznosítási lehetőségekről
- látogatás szervezése kommunális hulladék feldolgozóba
- látogatás szennyvízfeldolgozóban
– Kulturális tevékenység
- Havonta az iskolai aktualitásokról ökoújság készítés, Zöld Zug kialakítása, – ahol megjelennek az aktualitások
- Városi szintű, környezetvédelmi témájú rajzpályázat lebonyolítása
- Szitakötő program a gyermekek kompetenciáinak fejlesztését elősegítő foglalkozások,
- Pályázatokon, vetélkedőkön való részvétel
- Pedagógusaink aktívan részt vesznek ökoiskolai célokkal összefüggő képzéseken, műhelymunkákon
- A természet tanulmányozása tantermen, iskolán kívül, a szabadban is folyik. A szabadtéri tevékenységek, programok tervezett, állandó részei az iskola helyi tantervének és iskolai munkatervének.
A pedagógiai munka a gyermekek életkorát és egyéni sajátosságait messzemenően figyelembe veszi, az iskola sokféle pedagógiai módszert vesz igénybe céljai eléréseérdekében – lépésről lépésre módszer, Montessori pedagógia, projektoktatás, kooperatív technikák.
Az iskola minden tanév munkatervében tervez az ökoiskola arculatához kapcsolódó programokat, akciókat, vetélkedőket, őrjáratokat, jeles zöld napokhoz kapcsolódóan is.
Fontosnak tartottuk egy benchmark elkészítését a Dél-alföldi régióban ÖKO témában. A benchmark eredményeként képet kapunk a vizsgálatban részt vett intézmények munkájáról, arculatáról.
A feldolgozott adatok alapján a vizsgálatban részt vett intézmények fontosnak tartják más intézmények tevékenységeinek megismerését, a fejlesztendő területek kijelölését és az esetleges hiányok pótlását. A minőségi munka megvalósítására ad lehetőséget az ÖKO iskolák és óvodák esetében.