Nyitott Kapu Projekt-1
Társadalmi Megújulás Operatív Program
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének támogatása érdekében
TÁMOP-3.1.6/08/2. NYITOTT KAPU PROJEKT
TÁMOP 3.1.6. pályázatunk ismertetése innen letölthető,
megtekintéséhez Adobe Reader szükséges:
tamop316.pdf (1,3 MB)
Nyitott kapu projekt – TÁMOP-1.3.6.-08 – záró összefoglaló, Bács-Kiskun Megyei Pedagógiai Híradó, 2011. április
Innen letölthető (0,9 MB), megtekintéséhez Adobe Reader szükséges.
Kölcsönzésre szánt fejlesztő eszközök listája
Innen letölthető (190 KB), megtekintéséhez Adobe Reader szükséges.
A „Nyitott kapu” projekt a dél-alföldi régióban Bács-Kiskun megye kistérségeit és Csongrád megye középső részét fedi le. Célja az SNI gyermekek integrációjának támogatása csecsemőkortól kezdve a munkába állásig az esélynövelés érdekében. A felkészítés arra fókuszál, hogy a konzorcium tagjai hálózati együttműködés keretében módszertani központként felkészüljenek a szakszerű minőségi szolgáltatásra.
A Bács-Kiskun megye fenntartásában működő nevelési-oktatási intézményekben tanuló gyermekek létszáma közel három és félezer fő. Ebből halmozottan hátrányos helyzetű gyermek közel 800 fő. A megyei önkormányzat által ellátott közoktatási szakszolgálati feladatok során évente több mint tízezer gyermek kerül ellátásra. Pedagógiai szakmai szolgáltatásait több tízezer pedagógus, szülő, illetve oktatási szakember veszi igénybe.
A konzorcium Bács-Kiskun megyében található tagjai valamennyien a megye önkormányzatának fenntartásában működnek. Feladatellátásukat, szolgáltatásaikat, annak körzeteit megyei közgyűlési határozat rögzíti. A hódmezővásárhelyi konzorciumi tag megyei jogú város fenntartásban működik.
Valamennyien tagjai – a hódmezővásárhelyi iskolát is beleértve – az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények Országos Egyesületének, mely szakmai együttműködésre serkenti tagjait.
I. Helyzetelemzést követően a nyitott kapu projekt céljai
A konzorciumi régióban a gyermekek születésétől kezdve igyekszünk pótolni a szülősegítő szolgáltatás hiányát. Ennek érdelében a védőnői és a gyermekorvosi hálózattal való folyamatos kapcsolattartás kiépítését – a különféle, témához kötődő civil szervezetek feltérképezésével kiegészítve- ez a projekt segít előbbre vinni.
A szakmai szolgáltatások választékának növelése érdekében a különféle speciális képzettségű gyógypedagógusok és egyéb, speciális szakemberek együttgondolkodásának, együttműködésének, horizontális tanulásának alapjait kívánja lefektetni a projekt.
Régiós szinten probléma a különböző típusú fogyatékosságra való reagálás korai hiánya, a korai felismerés és szolgáltatás nyújtása. A különböző szolgáltató intézmények közötti együttműködés, a szakemberek egymástól való tanulásának hiánya, ezért célunk a szaktudás, a szakmai kompetencia kiegyenlítése a hálózati működés által.
A megyékben a különböző sérülési
területek ellátásának területi lefedettsége nem tükrözi az oktatási
törvényben megfogalmazottakat / a szülőnek és a gyermeknek joga van
lakóhelyén igénybe venni az oktatási-nevelési szolgáltatásokat./.
Megyei szinten a látás-, és hallássérült gyermekek szakszerű ellátásának kiépítése a cél.
A kistérségekben problémát jelent az integráló iskolák humán erőforrásának, eszközellátottságának az inkluzióhoz szükséges attitűdjének, módszertani tudásának szintje. Az egymástól való tanulás, a jó gyakorlatok kidolgozása lehetővé teszi ezeknek a szinteknek az emelését, mely elősegítheti a lemorzsolódás megakadályozását, és az utógondozás folyamatát erősítheti.