Csendből, szavak:
Az AAK eszköz szerepe a kommunikációban
A Kiskőrösi EGYMI számos munkaközösséget működtet, amelyek rendszeresen helyett adnak innovációk és jó gyakorlatok bemutatására.
A Kiskőrösi Tankerületi Intézményközi Gyógypedagógus Munkaközösség műhelyfoglalkozásán egy különleges készülék, az Augmentatív és Alternatív kommunikációs eszköz (továbbiakban AAK) került prezentálásra. Az érdeklődőket Kocsis Brigitta gyógypedagógus vezette be a téma – elméleti és gyakorlati – rejtelmeibe.
Az AAK eszközök célja, hogy támogassák azokat az embereket, akik különböző okok miatt nehezen vagy egyáltalán nem tudnak beszélni. Fő célcsoportjuk közé tartoznak azok, akik beszédükben akadályozottak, például autizmussal élők, beszéd- vagy nyelvi nehézségekkel küzdők, agyi sérülésből vagy stroke-ból lábadozók, vagy mozgáskorlátozottak.
Az eszközök típusai között megtalálhatók az egyszerűbb, képes kommunikációs táblák, valamint a fejlettebb, technológia-alapú rendszerek, például szemmozgás-követők és beszédgeneráló eszközök.
Az előadó elmondta, hogy az AAK segít javítani az életminőséget azáltal, hogy lehetőséget ad az önkifejezésre és a társadalmi részvételre, akár állandó, akár átmeneti kommunikációs nehézségek esetén. Minden eszköz egyéni igényekhez igazítható, így a felhasználók képességeikhez mérten kommunikálhatnak. Kiemelte, hogy hatékony a kommunikáció akkor, ha azt éri el vele, amit szeretett volna, és/vagy a környezet azt kapja válaszul, ami a konkrét helyzetben az életkornak, körülményeknek, szokásoknak, kultúrának megfelelően elvárható az adott személytől.
A program kiemelt részét képezte az a bemutató, ahol a gyógypedagógusok az eszköz gyakorlatban történő alkalmazásáról is tapasztalatot szerezhettek. Kocsis Brigitta saját pedagógiai gyakorlatán keresztül mutatta be a hatékony alkalmazás alternatíváit.
A szakember összegezte, hogy az AAK eszközök széles célcsoport számára készültek, a gyermekektől az idősekig, azok számára, akik különböző típusú kommunikációs nehézségekkel küzdenek. Véleménye szerint az eszközök kiválasztásánál mindig figyelembe kell venni az egyén sajátos szükségleteit, képességeit és a kommunikációs környezetet, hogy a lehető legjobb megoldást nyújtsák a hatékony kommunikációra.
„A kommunikáció nem csak beszéd, hanem a lélek és az elme kifejezése is. ”Az AAK eszközök révén mindenki számára megnyílik az önkifejezés lehetősége, függetlenül attól, hogy képes-e szavakkal kifejezni magát.